Fredag 7. oktober ble Østensjøveien stengt, og to kolossale mobilkraner fra Nordic Crane ble rigget opp. En tredje, mindre kran var hentet inn for å løfte inn mannskap for brenning av stålet. Skilting, sperringer og øvrig utstyr ble rigget til.
Riveroperasjonen var delt inn i fire hoveddeler og ble gjennomført lørdag og natt til søndag. På det meste var 15 vakter stasjonert ut for å passe på at ingen tok seg forbi byggegjerdene.
Først skulle endeplatene bort. Dette er bruseksjonene som er koblet til brukarene. Endeplatene ble revet med gravemaskin. Den neste delen av brua kalles platebærere. Platebærerne ble heist ut med kran. Så var det rammen over fagverket som ble brent løs og løftet vekk.
Det som da sto igjen av brua, var selve fagverket. Denne delen besto av 50 tonn stål og var siste og tyngste løft. Begge de store mobilkranene måtte tas i bruk. Kraftige bæreåk ble festet til hver ende av fagverket, og så ble den store konstruksjonen heist opp i et koordinert løft med lite rom for feil. Like under fagverket gikk jernbanens kontaktledningsanlegg. Klaringen til nabobrua var noen få centimeter, og på den andre siden av fagverket var det fjernvarmerør.
Litt etter klokken 09.30 om morgenen søndag 9. oktober var alt klart. Sol og vindstille vær skapte en optimal ramme for det store løftet. Operasjonen gikk akkurat som planlagt, og fagverket ble lagt pent ned på trebjelker på Østensjøveien. Den store stålkonstruksjonen ble deretter delt opp i mindre deler og fraktet vekk for gjenvinning.
Se video: