Karriere

Lærer betongfaget i Fredrikstad

Kombinerer skole og jobb

– Det er gøy å bygge noe som er så stort og skal stå i mange år, sier Gabriel Dragland (18).

Han er lærling på Værstetorvet syd i Fredrikstad, hvor AF Bygg Østfold jobber med kjellerkonstruksjonene. Sammen med Enes Arslan (18), Peyam Farhad (17) og Kevin Andersen (16) utgjør de et humørfylt team av betongarbeidere under utdanning.

For tre av guttene veksler hverdagen mellom 14 dager på skolen og 14 dager på jobb. Kevin er på jobb mandager og torsdager. Guttene stortrives med ordningen, og Peyam ser lyst på jobbmulighetene etter endt utdanning.

– Av 14 stykker i vår klasse er det bare to som har valgt betong. Alle de andre går tømrerlinja, forteller han.

– Jeg liker å tenke på at jeg kan komme hit om fem år og tenke på at jeg var med på å bygge dette, sier Enes.

Enes og Peyam er utplassert fra Vestby videregående skole, hvor de går et fireårig YSK-løp. Opplæringen omfatter både yrkesfag og studiespesialisering.
Gabriel går også på Vestby videregående skole. Han har erfaring fra Vestby kulturkvartal før han kom til Værstetorvet. Å jobbe med betong er kjempegøy, mener han.

– Men det beste er folka jeg jobber sammen med. Miljøet er veldig godt, og jeg gleder meg til å komme på jobb, sier han.

Byutviklingsprosjekt

Værstetorvet er en del av en omfattende utbygging på en tidligere industritomt sentralt i Fredrikstad. Her lå verftet Fredrikstad Mekaniske Verksted, forkortet FMV eller bare Værste.

Selskapet Værste kjøpte det 650 mål store området i 1998. Til nå er 150 mål utviklet, med blant annet Fredrikstad stadion, Helsehuset 1 og 2, Dreieværste, Høyskolen, blokkene på Beddingen og Dokka 6. Nå er det kjøpesenteret Værstetorvet med boligprosjektet Byhaven på toppen, som er under oppføring.

AF Bygg Østfold bygger kjellerkonstruksjoner på Værstetorvet syd. Byggherre er Bjølstad Utvikling, som eies av Værste og Scala Eiendom. Bunnplaten er på mer enn 16.000 kvadratmeter. I tillegg kommer plasstøpte vegger, kulvert, bunnen på heissjakter fundament til nedkjøringsramper.

Grunnen er bløt. Før hovedjobben kan ta til, er det nødvendig å støpe et dekke med magerbetong som fundament for maskiner og utstyr. Deretter settes det ned peler som bygget skal hvile på. Flere entreprenører jobber parallelt i byggegropa.

Denne februardagen støpes en bunnplate på 600 kvadratmeter. Et jevnt sig av betongbiler rygger ned i byggegropa for å levere sin last.

– Vi satser på betong. Vi har en stor del av egne håndverkere som er forskalingssnekkere, og vi prøver å rekruttere flere. Derfor har vi også fokus på lærlinger, sier Thomas Gundersen, prosjektleder i AF Bygg Østfold.

– Det er vanskelig å få tak i faglærte arbeidere. Det gjelder både tømmer og betong, supplerer anleggsleder Pål Andreassen.

Betongarbeiderne setter opp forskalinger, lukker det og støper. På Værstetorvet er det mye fokus på vanntetting siden grunnvannstanden kommer til å stå oppå ytterveggene på det ferdige bygget.

Store betongjobber

De siste årene har AF Bygg Østfold hatt flere store betongjobber, blant annet Halden fengsel og Kalnes sykehus. Selskapet har også signert kontrakt med FREVAR KF for fase 2 (prosjektering og utførelse) av nytt renseanlegg i Fredrikstad kommune.

Prosjektet på Værstetorvet syd har en kontraktsverdi på 65 millioner kroner uten MVA. Arbeidet skal være ferdig på forsommeren.

– Vi har begynt med den mest kompliserte delen nå. Det er tidkrevende å støpe høye betongvegger, sier anleggsleder Pål Andreassen.

Lærlingene på prosjektet får verdifull erfaring og innsikt i arbeidshverdagen til en fagarbeider. Enes Arslan planlegger å bli ingeniør en gang i fremtiden, men synes det er nyttig å ha den praktiske kunnskapen en yrkesfaglig utdanning gir.

– Det er veldig bra å vite hvordan betong funker. Dette er jo skjelettet i bygget, sier han.

Peyam Farhad liker godt å jobbe ute og mener det er en viktig egenskap å ha om man vil jobbe med betong.

– Man må være god i all slags vær. I desember var det viktig å kle seg godt, smiler han.