Energi

Solen skinner på Møllers Eiendom

Med AF Energi som entreprenør, monteres 270 solcellepaneler på det ene forretningsbygget og 300 paneler på det andre. Det gir en maksimal effekt på 290 000 W. I tillegg byttes all belysning til LED, og ventilasjonen blir styrt mye smartere.

Det er Solcellespesialisten som står for installering av solcelleanlegget. Prosjektleder for AF Energi Johanna Olsen og anleggsleder Ib Collin møter Sindre Elvik hos Solcellespesialisten på taket akkurat når de er i ferd med å legge ut de første solcellepanelene.

Johanna Olsen og Ib Collin følger med på monteringen av solcellepanel på taket til Møller Eiendom i Kokstadvegen 29 i Bergen

Aluminiumsprofilene som solcellepanelene festes i må ligge snorrett på linje. De holdes nede av belegningsstein . AF Energi anbefaler alltid oppgradering av taket før montering.

-Når man likevel oppgraderer taket kan man også benytte anledningen til å legge inn mer isolasjon, poengterer Ib. -For å unngå skruehull i taktekkingen bruker vi stein til å holde aluminiumsskinnene nede, og vi beregner selvsagt bæreevnen til konstruksjonen. Sammen med kunde finner vi de smarteste løsningene for hvert prosjekt, avslutter Ib.

Oppgraderingen av forretningslokalene til Møller Bil Kokstad er ett av 12 prosjekter AF Energi utfører for Møller Eiendom. Begge byggene, Kokstadvegen 29A og 29B, ender med Energimerke A og en beregnet årsproduksjon fra solceller på totalt 250 000 kWh. Dette utgjør mer enn 40 prosent av lokalenes samlede behov for strøm.

Møller Eiendom gjennomfører en større satsing på energieffektivisering. Den 3. november annonserte selskapet at de har inngått et lån på 4.7 milliarder norske kroner med Nordea, DNB, SEB og Handelsbanken for å fortsette satsingen på bærekraftige lokaler. Lånet forplikter til årlige investeringer i bærekraftige tiltak.

Skadeleder hos Møller Bil Kokstad, Dan Inge Vatne Steine er fornøyd med at lokalene får et løft.

– Vi åpnet her i fjor og er 20 ansatte. Det er motiverende for oss å jobbe i lokaler som moderniseres og for et fremtidsrettet selskap som Møller, sier Steine.

Fornøyd: Dag Inge Vatne Steine synes det er motiverende at lokalene får et løft.

Sindre Elvik  hos solcellespesialisten forteller om full ordrebok i lang tid fremover.

– Solcellepaneler er en fin måte å dekke mye av energibehovet i forretningsbygg med stor takflate og vi opplever økt pågang. Det vi sliter litt med nå om dagen er å få tak i nok deler til montering men her har vi nå det vi trenger for å fullføre prosjektet, sier Elvik.

Det vil si at Møller Eiendom sine to yrkesbygg i Kokstadvegen får en solid energioppgradering før jul.

Vurderer du energieffektivisering av yrkesbygg?

Kontakt AF Energi for en prat.