Mens statsråden brukte en manuell spade, tok Marte Grosberghaugen en skikkelig jafs av grushaugen med gravemaskin.

Begivenheten markerte den formelle starten på utbygging av ny, trafikksikker E6 fra Roterud i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. AF Gruppen bygger veien for Nye Veier. I sin tale understreket samferdselsministeren prosjektets store betydning for regionen. 

– Det er gledelig at Nye Veier er i gang med ny E6 forbi Lillehammer. E6 knytter landet sammen fra nord til sør – dette er en av landets viktigste hovedveier. Når veien står ferdig, kommer folk frem raskere og tryggere. Det er bra for næringslivet, for Innlandet og for alle de som bruker veien i hverdagen, sier Nygård.  

Etterlengtet vei
Den nye veien, som skal stå ferdig i 2030, er både etterlengtet og fremtidsrettet. Dagens tofelts vei er ikke egnet for dagens eller fremtidens trafikkmengde. Det er få gode alternative veier langs Mjøsa, og fysisk midtdeler på E6 reduserer fremkommeligheten og beredskapen. 

AF Gruppens konserndirektør Geir Flåta rettet en ekstra takk til byggherre Nye Veier og til rådgiverne i Norconsult for den store innsatsen som er lagt ned i prosjektet. 

– Gudbrandsdalen er et område hvor AF Gruppen har dype røtter og lange tradisjoner. Derfor er vi ekstra stolte og glade for å samarbeide tett med et stort antall svært kompetente lokale aktører som har ventet tålmodig og trofast på å nå realiseringsfasen av dette viktige prosjektet, sier Flåta. 

Laginnsats
Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier uttrykte stor tilfredshet med at det viktige infrastrukturprosjektet er i gang.   

– Dette er en stor milepæl og noe vi har jobbet hardt for over lang tid.  At vi kan stå her i dag er resultat av et godt samarbeid med relevante myndigheter og våre samarbeidspartnere. Byggingen av veien som forbedrer hovedferdselsåren gjennom Innlandet og Norge er nå godt i gang, sier Aanesland. 

23 kilometer vei
Kontrakten omfatter bygging av 23 kilometer firefelts motorvei. Veien får fartsgrense på 110 km/t og det skal blant annet bygges en 4,2 kilometer lang tunnel forbi Lillehammer, ny bru over Lågen og tre kryss. Totalrammen for utbyggingskontrakten er på 6,35 milliarder kroner (eks. mva.).