Det er gammel skikk å hedre arbeiderne når et nybygget hus er tett og er kommet under tak. Feiringen kalles kranselag fordi en busk skal henges opp i mønet på det nye bygget.
Ved den nye lufthavnen har terminalbygget reist seg i løpet av høsten. Tak og vegger er på plass, og innvendige arbeider pågår for fullt. Bygningsmassen er på over 11 000 kvadratmeter, og terminalbygget alene er like stort som en internasjonal fotballbane.
Takket alle involverte
Rett før jul ble arbeiderne ble gjort stas på med koldtbord og kaker for å feire at bygget er tett.
– Et kranselag handler først og fremst om dere som har gjort jobben. Håndverkere, anleggsarbeidere, prosjektledere og alle som hver dag har bidratt til fremdrift og kvalitet. På vegne av Avinor vil jeg si: Tusen takk, sa konserndirektør for regionale lufthavner, Anders Kirsebom under sin tale til de som jobber på anlegget.
– Gjennom våre 43 lufthavner knytter Avinor Norge sammen, og tar oss nærmere resten av verden hver dag. Vi gleder oss stort til at Fagerlia skal spille en essensiell rolle her. Dette vil åpne Helgeland på en helt ny måte.
Viktig milepæl
Den nye flyplassen bygges i Fagerlia, noen kilometer øst for Mo i Rana sentrum. Avinor er byggherre, AF Anlegg er entreprenør og Rambøll er rådgiver.
Kontrakten omfatter en komplett lufthavn med rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser, serviceveger, terminal- og driftsbygg, energisentral og parkeringsplass i tillegg til prosjektering.
Anleggsarbeidene startet høsten 2022, og AF Gruppen var på plass våren 2023 for å starte hoveddelen av jobben. Høsten 2025 var rullebanen asfaltert, og med kranselaget på terminalbygget ble nok en viktig milepæl i prosjektet passert.
Solid innsats
– Vi er veldig stolte av at vi sammen med våre underentreprenører og prosjekterende har klart vårt tøffe fremdriftsmål om ha tett bygg til jul. Det er en solid innsats som er gjort, med jobb både gjennom sommerferien og nattskift i høst på stålmontasjen. Produksjonen er gjennomført uten alvorlige hendelser. Det blir ekstra godt for alle å ta juleferie med tett bygg, sier Kenneth Svendsen, avdelingsdirektør i AF Anlegg.
Den eksisterende flyplassen i Mo i Rana er kjent for sin vanskelige innflyvning. Den har også noe lav regularitet med en del overflyvninger og kanselleringer på grunn av dårlig vær. Den nye flyplassen vil styrke samferdselen i regionen og gi mulighet for utenlandsruter.
Flyplassen skal åpne for trafikk i 2027.

