Hopp til hovedinnhold
Anlegg

14 dagers jobb-maraton på ny E6

Planla arbeidet time for time

AF Anlegg bygger til sammen 33 kilometer ny E6 i Innlandet for Nye Veier. Ved Storhove like nord for Lillehammer sentrum krysser E6 Dovrebanen. Det komplekse arbeidet med den nye veien i dette området kunne bare utføres mens det var stans i togtrafikken. 

På Dovrebanen var det planlagt brudd i togtrafikken fra 13. til 27. september på grunn av nødvendige arbeider på jernbanen. Denne tiden måtte veibyggerne på Lillehammer sørge for å utnytte maksimalt, og en detaljert plan hvor hver aktivitet var planlagt time for time måtte følges. 

Oppgavene var i grove trekk som følger: 

  • Rive den gamle E6-brua over jernbanen
  • Rive en konstruksjon for lokalveien
  • Bygge stålrørskulvert over jernbanen
  • Bygge betongkulvert for lokalvei
  • Fylle tilbake store mengder masser og etablere ny E6  
  • Legge nye stikkrenner under jernbanen ved Ødegården

– I løpet av bruddet var vi avhengige av å få E6-en over på en omkjøring over fylkesveien så vi kunne grave over eksisterende E6, rive eksisterende betongkonstruksjon over Dovrebanen, rive en konstruksjon for lokalveien, reetablere fundamenter og heise på plass en 100 meter lang stålrørskulvert. Videre måtte vi etablere en ny betongkonstruksjon for lokalveien før vi bygde opp E6-en igjen sånn at vi fikk satt trafikk på både Dovrebanen og E6 i ny trasé, forklarer prosjektleder Anja Krohn Bjørnstad. 

Den gamle E6-brua over jernbanen skal rives. I bakgrunnen skimtes portalen til den nye Fåbergtunnelen.

Nye kulverter

Trafikken på E6 ble lagt om 9. september. Da kunne arbeidet med å fjerne asfalt og masser fra den gamle veien ta til.  

Lørdag 13. september ble Dovrebanen stengt. Arbeidet med å rive den eksisterende E6-brua over jernbanen startet umiddelbart. Dette arbeidet ble utført av AF Decom. 

Mens restene av betongbrua ble fjernet, ble det etablert to adkomstveier til jernbanesporet. Adkomstveiene ble benyttet av Løype Anleggsdrift, som hadde jobben med å tilrettelegge for fundamentet til den nye kulverten. 

De halvsirkelformede stålelementene som skulle settes sammen til ny kulvert var fraktet til området i god tid i forveien. Etter at fundamentet var på plass, ble elementene heist på plass. Hvert element veier omkring 30 tonn. Denne delen av prosjektet ble utført av ViaCon AS. Samtidig med dette arbeidet ble en betongkulvert for lokalveien etablert. 

  • Stålrørskulverten heises på plass.
  • Byggeleder Anders Sæterdal og anleggsleder Tone Hatle følger opp arbeidet.
  • Kulverten til lokalveien monteres.

2000 lastebillass

Etter at kulvertene var på plass, skulle det fylles tilbake masse. Dette var en omfattende jobb som stilte høye krav til planlegging og logistikk. 40 personer fra Løype Anleggsdrift AS jobbet på skift med å legge ut 40.000 tonn masse fordelt på 2000 lastebillass. Ved stålrørskulverten ble massene lagt ut i sjikt på 25 centimeter for å sikre jevn belastning slik at kulverten ikke skulle bli deformert av vekten. 

Den siste delen av jobben gikk ut på å bygge vei over de nye kulvertene. Alt arbeidet ble utført som planlagt. Dovrebanen åpnet igjen 27. september, og 3. oktober ble E6 åpnet i ny trasé. Frem til strekningen Storhove-Øyer åpner i 2027 vil trafikken kun benytte det nye sørgående feltet. 

– Arbeidene gikk som planlagt. Å sette E6-trafikken tilbake over nyetablert kulvert for jernbanen konkluderer arbeidene i forbindelse med bruddet og er en viktig milepæl for E6 Storhove-Øyer. Dette har vi planlagt lenge for. Vi har flinke, dedikerte folk i alle ledd og får mange positive tilbakemeldinger på arbeidet som er nedlagt. Det er en hyggelig anerkjennelse, sier Anja Krohn Bjørnstad. 

Bli med på byggingen av ny kulvert over jernbanen

Bygger ny E6 fra Moelv til Øyer

Det er Nye Veier som bygger ny E6 i Innlandet. AF Anlegg er entreprenør på to tilstøtende strekninger – Roterud-Storhove og Storhove-Øyer. Storhove-Øyer åpner etter planen i 2027, mens arbeidet på Roterud-Storhove vil fortsette frem til 2030. 

De to strekningene er del av Nye Veiers helhetlige utvikling og utbygging av ny E6 fra Moelv til Øyer. Ny E6 er avgjørende for bedre trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og for å stimulere til vekst og utvikling i Innlandet. 

  • Masse legges over den nye kulverten.
  • Bygging av ny stikkrenne under jernbanen ved Ødegården.