Planla arbeidet time for time
AF Anlegg bygger til sammen 33 kilometer ny E6 i Innlandet for Nye Veier. Ved Storhove like nord for Lillehammer sentrum krysser E6 Dovrebanen. Det komplekse arbeidet med den nye veien i dette området kunne bare utføres mens det var stans i togtrafikken.
På Dovrebanen var det planlagt brudd i togtrafikken fra 13. til 27. september på grunn av nødvendige arbeider på jernbanen. Denne tiden måtte veibyggerne på Lillehammer sørge for å utnytte maksimalt, og en detaljert plan hvor hver aktivitet var planlagt time for time måtte følges.
Oppgavene var i grove trekk som følger:
- Rive den gamle E6-brua over jernbanen
- Rive en konstruksjon for lokalveien
- Bygge stålrørskulvert over jernbanen
- Bygge betongkulvert for lokalvei
- Fylle tilbake store mengder masser og etablere ny E6
- Legge nye stikkrenner under jernbanen ved Ødegården
– I løpet av bruddet var vi avhengige av å få E6-en over på en omkjøring over fylkesveien så vi kunne grave over eksisterende E6, rive eksisterende betongkonstruksjon over Dovrebanen, rive en konstruksjon for lokalveien, reetablere fundamenter og heise på plass en 100 meter lang stålrørskulvert. Videre måtte vi etablere en ny betongkonstruksjon for lokalveien før vi bygde opp E6-en igjen sånn at vi fikk satt trafikk på både Dovrebanen og E6 i ny trasé, forklarer prosjektleder Anja Krohn Bjørnstad.