Hopp til hovedinnhold
To store tunnelåpninger i en åsside med anleggsutstyr og materialer i nærheten. Trær synlige over tunnelene.
Anlegg

Bli med inn i de nye E6-tunnelene

Arbeid i mange etapper

Begge tunnelene får to løp og fartsgrense på 110 kilometer i timen. AF Anlegg bygger strekningene for Nye Veier. 

I januar 2024 sprengte man første salve på den 2,8 kilometer lange Fåbergtunnelen. 14 måneder senere var gjennomslaget et faktum.  

Etter at tunnelen er ferdig drevet, er det grunnarbeid som står for tur. Dette omfatter blant annet etablering av overvanns- og trekkerør, planering og veioppfylling før asfaltering. 

Så skal tunnelen innredes. Dette arbeidet kalles også vann- og frostsikring. Formålet er å gjøre tunnelen tett og tørr. På de to tunnelene AF Anlegg har ansvaret for, er det AF Anlegg Underjordsservice som står for innredningen. 

  • Mørk underjordisk tunnel med anleggsutstyr og lys som lyser opp tunnelen.
    Tusenvis av bolter skal sikre installasjoner i taket og veggelementer.
  • To arbeidere i refleksutstyr inspiserer en mørk tunnelbyggeplass med synlige midlertidig belysning og betongelementer.
    Veggelementer i tunnelens nordgående løp.
  • Bygningsarbeidere på forhøyet plattformkjøretøy i svakt opplyst område. Sikkerhetsutstyr synlig. Industrimiljø med betongvegger.
    En flunkende ny elektrisk truck for montering av veggelementer er ankommet anlegget.
  • To arbeidere i sikkerhetsutstyr betjener truck med gule rekkverk i et svakt opplyst industrimiljø.
    Øyvind Martinussen og Martin Viken gjør seg kjent med den nye trucken.
  • Bygningsarbeidere i vernetøy jobber inne i en stor tunnel med buet tak og sterke lys som lyser opp området.
    Bygging av teknisk rom.

40.000 bolter

Arbeidet med innredning starter med boring av et stort antall hull for montering av bolter som skal sikre veggelementer og installasjoner i taket. I Fåbergtunnelen er det satt omkring 40 000 bolter til dette formålet, pluss 4 500 veggbolter. 

– Boltene som skal holde kabelbruene i taket er montert med en toleranse på to centimeter. Det er veldig mye stikningsarbeid for å få det til å gå opp, forklarer Haakon Alstad Netland, prosjektleder i AF Anlegg Underjordsservice. 

To arbeidere i synlighetstøy står i en mørk tunnel.
Haakon Alstad Netland og Martinus Ruland Jacobsen jobber med innredning i Fåbergtunnelen.

Neste trinn i arbeidet er å montere fundamenter til veggelementene. Både fundamentene og veggelementene er utført i prefabrikkert betong. Hvert enkelt fundament støpes på plass. 

Tunnelveggene kles med membran før veggelementene monteres. Så kles taket med isolasjonsmatter for å isolere mot kulde og hindre inntrengning av vann. 

Når isolasjonsmattene er på plass, dekkes hele taket med armeringsnett. Til slutt dekkes taket med sprøytebetong for brannsikring. Etter det gjenstår mer asfaltering, veimerking, skilting og elektroinstallasjoner. 

I oktober 2025 var en batteridrevet nyvinning på plass i Fåbergtunnelen. En flunkende ny truck for montering av veggelementer skulle settes i produksjon. 

– Med batteripakke slipper man å dra på en kabel. Arbeidsmiljøet for de som jobber på maskinen blir veldig bra. Den går omtrent lydløst og har ingen utslipp. Maskinen er en av de første i sitt slag i Norge, sier Haakon Alstad Netland. 

Snødekt fjell med doble tunnelinnganger, gule containere og anleggsutstyr. Eviggrønne trær kanter de snødekte skråningene ovenfor.
Vingnestunnelen. Påhugget på Trosset november 2025.

Vingnestunnelen

På den andre strekningen det arbeides på, Roterud-Storhove, er arbeidet i gang med den 4250 meter lange Vingnestunnelen. Første salve ble sprengt i august. Drivingen startet i nord, i området som heter Trosset. I Øyresvika i sør er det planlagt oppstart vinteren 2026. 

Tunnelen drives med metoden drill and blast. Prosessen starter med at en borerigg borer hull på skrå ut fra tunnelens profil. Disse borehullene er for injeksjon av sementmasse, noe som både hjelper til med vanntetting og bidrar til at berget blir stabilt. 

Deretter bores hull for å lade sprengstoff. Hver salve tar typisk ut fire-fem meter berg. Etter sprenging må steinen lastes ut, og tunnelen renskes for løs stein. Tunnelen sikres med bolter og sprøytebetong før boreriggen kjøres inn for en ny runde med boring. 

Omfattende utbygging

Ny E6 mellom Storhove og Øyer åpner etter planen i 2027, mens arbeidet på Roterud-Storhove vil fortsette frem til 2030. De to strekningene er del av Nye Veiers helhetlige utvikling og utbygging av ny E6 fra Moelv til Øyer. Ny E6 er avgjørende for bedre trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og for å stimulere til vekst og utvikling i Innlandet. 

– I Innlandet har vi nå muligheten til å ta med oss erfaringen fra Fåbergtunnelen videre til Vingnestunnelen, rett på andre siden av Lågen. Tunnel er en del av kjernekompetansen i AF Anlegg og det er gledelig når vi oppnår kontinuitet på denne måten. Det legger til rette for god og sikker produksjon, sier avdelingsdirektør Kristian Nilsplass. 

Arbeidere i knallgult verneutstyr som står ved en tunnelåpning.
Anja Krohn Bjørnstad og Kristian Nilsplass er sentrale i utbyggingen av E6 i Innlandet.