Hopp til hovedinnhold
Bygg

Brubygging i Telemarks-idyll

Kontor med utsikt

Det gamle tømmerhuset gjør tjeneste som anleggskontor. Fra vinduet kan de følge med når de ærverdige rutebåtene M/S Victoria og M/S Henrik Ibsen passerer på ferden mellom Skien og Dalen. Prosjektledelsen hos entreprenør Strøm Gundersen har hatt fine arbeidsdager. 

– Det er et veldig bra prosjekt, sier prosjektleder Ole Kristian Hansen. 

Et leid småbruk gjør tjeneste som anleggskontor. Trond Dihle, Arne Riise og Ole Kristian Hansen har det fint på jobb.

God fremdrift

Mot slutten av 2025 kan trafikantene ta i bruk nye fylkesvei 359 Kaste-Stoadalen i Nome i Telemark. Hovden Hytteservice bygger veien for Telemark fylkeskommune. Hovedentreprenøren har stått for prosjektering og peling av Eidselva bru, mens AF-selskapet Strøm Gundersen er underentreprenør med ansvar for å bygge den nye brua over Telemarkskanalen. 

Støping av kantdragere i mai 2025.

Brua er 255 meter lang, med et hovedspenn på 125 meter og seilingshøyde på 13 meter. Brua er støpt i spennarmert betong etter fritt frembygg-metoden. Byggeprosessen starter med støping av fundament, søyler og hammerhode. Deretter støpes brua etappevis i begge retninger fra fundamentet, slik at konstruksjonen alltid er i likevekt. 

Brua støpes i seksjoner på 5,5 meter i en forskalingsvogn som er forankret i den ferdige støpen. Når en støp er herdet, flyttes forskalingsvogna videre. Fremdriften har vært god, med én støp i uka. 

– Ifølge den første fremdriftsplanen skulle vi hatt sammenkobling i fellesferien, men vi hadde sammenkobling før påske, forteller Arne Riise, daglig leder i Strøm Gundersen. 

I slutten av mai ble det jobbet med støping av kantdragere. Oppe på brua var Tommi Mäkimaa og Juha Kurttio i ferd med å legge skinner til forskalingsvognene som brukes til denne delen av jobben. Vanligvis støpes kantdragerne i seksjoner på 12 meter, men på Eidselva støper de 20 meter om gangen. 

Tommi Mäkimaa og Juha Kurttio legger skinner til forskalingsvogna.

Etter støpingen skal det monteres rekkverk. Deretter legges en asfaltmembran i kjørebanen. 

– Membranen beskytter betongkonstruksjonen og sørger for at asfalten har heft, forklarer Trond Dihle, leder for betongavdelingen i Strøm Gundersen. 

  • Brua er bygget etter fritt frem-metoden. Konstruksjonen er alltid i likevekt under byggingen. Foto: Strøm Gundersen
  • Brua ble støpt i seksjoner på 5,5 meter. Foto: Strøm Gundersen
  • Snart klart for sammenkobling. Foto: Strøm Gundersen

Bru og tunnel

Selskapet har hovedkontor i Mjøndalen og driver innen bygg og betong. Våren 2025 jobbet selskapet blant annet med Helsehuset i Drammen og med et nybygg knyttet til Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark ved Radiumhospitalet. Strøm Gundersen jobber også for AF Anlegg på nye E6 ved Lillehammer. Her støper selskapet tunnelportalene ved den sydlige enden av Fåbergtunnelen. 

Strøm Gundersens kontrakt på fylkesvei 359 omfatter en 75 meter lang løsmassetunnel i tillegg til bygging av Eidselva bru. Arbeidet har gått på skift, med 5-6 fagarbeidere i produksjon på hvert skift. Arbeiderne har vært innlosjert på sykehjemmet på Lunde.  

Runar Pedersen sjekker støpekassen for kantdrageren.

Bedre for trafikantene

Når nyveien åpner, vil den smale og svingete fylkesveien mellom Ulefoss og Dagsrud bli lokalvei som er stengt for gjennomgangstrafikk. Dette vil gjøre trafikksikkerheten betydelig bedre, både for de som bor langs veien og for de som er på gjennomreise. 

For gjengen i Strøm Gundersen betyr det slutten på et prosjekt som det nesten blir synd å forlate. 

– Vi kunne godt tenkt oss til å bygge ei bru til ved siden av, smiler Arne Riise. 

Arne Riise, Trond Dihle og Ole Kristian Hansen på ny-brua.