Hopp til hovedinnhold
Endringshåndtering AF Gruppen
AF Gruppen

Endre: Plattform for effektiv endringshåndtering

Endre er et digitalt verktøy som samler og standardiserer endringshåndtering på én felles plattform – tilgjengelig for alle parter i et prosjekt. Løsningen er utviklet i tett samarbeid med prosjektene i AF, og har på kort tid blitt en helhetlig løsning for en hel bransje.

Et produkt født i prosjektene

Bakgrunnen for løsningen er kjent problem for alle som har jobbet i et byggeprosjekt: Endringer dokumenteres i e-post, Excel og Word – og verdifull tid går med til å arkivere, gruppere og finne igjen informasjon, sikre sporbarhet og sørge for at alle parter er oppdatert. Det var dette flere prosjekter i AF Byggfornyelse ønsket å forbedre, da de tok 
kontakt med Innovasjon & Digital i AF for å utforske en bedre løsning for endrings-håndtering. Ideen var å løsrive seg fra e-post, og lage en plattform der alle kunne samhandle på samme sted, i sanntid. 

Prosjektleder Bo Christian Trollsås i AF Byggfornyelse meldte seg som pilot 
til løsningen da han ledet rehabiliteringsprosjektet i Dronning Maudsgate 15 
i Vika. 

– Endringsarbeider er omfattende og komplisert. I dette prosjektet hadde vi over 700 endringer, og med leietakere i bygget ble det naturlig nok mange tilpasninger underveis, forteller Trollsås.

Trollsås så raskt at Endre kom til å bli et produkt de kom til å få mye bruk for. Prosjektledelsen noterte seg også at det ville være store muligheter for å tilpasse 
produktet underveis.

Fra pilot til populær løsning

Parallelt med piloten i Oslo, tok også AF Bygg Østfold i bruk Endre på det nye sykehuset i Drammen. Der jobbet prosjektøkonom Serina Espergues med en omfattende entreprise som involverte mange fagområder og underentreprenører.

– Når man skal videreformidle endringer fra byggherre til alle fag – fra gulv og flis 
til maling og elektro – blir det fort krevende. Endre ga oss bedre kontroll, 
og reduserte misforståelser betydelig, sier Espergues.

I tillegg til bedre flyt underveis, erfarte hun at løsningen også var verdifull i 
etterkant:

– Jeg fikk frigjort tid til å analysere endringene og identifisere hva 
vi kunne forbedre til neste prosjekt. Og i sluttoppgjøret gjorde eksportfunksjonen 
det enklere å skille mellom omforente og uavklarte saker.

Tilbakemeldingene fra underentreprenørene var også positive. De opplevde 
at løsningen sparte dem for tid, og gjorde samarbeidet bedre.

- Jeg har så gode erfaringer med Endre at det er vanskelig å se for seg et prosjekt uten, sier hun.

Et verktøy for hele bransjen

I dag brukes Endre på over 40 prosjekter av mer enn 20 entreprenører og 200 
underentreprenører – fra små rehabiliteringsoppdrag til komplekse 
infrastrukturprosjekter. Uansett størrelse eller type prosjekt gir Endre bedre oversikt, færre feilkilder og en enklere hverdag for både prosjektteam og samarbeidspartnere.

Endre er eksempel på innovasjon i AF Gruppen som også har fått oppmerksomhet utenfor konsernet. Løsningen er utgangspunkt for etablering av det nye selskapet Endre som skal revolusjonere endringshåndtering for hele bransjen. Daglig leder i Endre Marius Kongsfjell 
Fekene har store ambisjoner for selskapet. 

– Vi skal bli den ledende SaaS-løsningen for endrings- og kontraktshåndtering – et verktøy som prosjektdeltakere elsker å bruke, tar med seg videre til neste prosjekt, og anbefaler til kolleger og samarbeidspartnere, sier Fekene.

Målene skal oppnås ved å ha fokus på brukervennlighet og fleksibilitet. I tillegg skal selskapet være en liten og effektiv organisasjon. 

Enklere endringshåndtering med Endre

Fekene tror på små team der brukerinnsikt, teknologi og salg jobber sammen, og alle er tett på kunden. 

– Hos oss gjør utviklerne både onboarding og support, mens designerne også er involvert i 
kundeoppfølging, markedsføring og salg. Vi mener at de beste løsningene bygges når alle forstår brukeren, markedet og verdien vi skal levere.

Endre har ved å lytte til prosjektbehovene bygget en løsning som gir kontroll og 
verdi uten å bli for kompleks. For nye brukere er det enkelt å komme i gang, 
og lett å se verdien. 

- Det mest motiverende med å jobbe med Endre er å se hvordan prosjektene blir både 
enklere og mer effektive, sier Fekene. 

Han oppfordrer alle som er nysgjerrige til å besøke endre.app eller ta kontakt på e-post