I bakken under den nye lufthavnen i Mo i Rana ligger kilometervis med rør som er avgjørende for flyplassens funksjon.
Tekst:Lars Barth-Heyerdahl
Foto:Bjørn Leirvik
Tar form
I slutten av mai 2025 var det to år siden AF Gruppen startet opp anleggsarbeidene i Fagerlia noen kilometer øst for Mo i Rana sentrum. Her bygger Avinor den første nye flyplassen i Norge siden flyplassen i Båtsfjord, som sto ferdig i 1999.
Starten av prosjektet handlet om tungt anleggsarbeid med mye sprenging, masseflytting og planering. Etter to års drift er landskapet fullstendig endret, og flyplassen tar form. Fra luften ser den så ferdig ut at flygerne får opp meldingen «NO LANDING» på sine navigasjonsinstrumenter. Men mye arbeid gjenstår før anlegget kan tas i bruk.
Sommeren 2025 var hovedaktivitetene banebygging, asfaltering, bygging av teknisk infrastruktur og rensebassenger. I tillegg ble det jobbet med landskapsutforming, gang- og sykkelveg, utrykningsveger og vann og avløp til flyplassen.
Utlegging av masse på en taksebane.
Føringsveier og rør
Prosjektingeniør Sindre Osdal (24) følger opp arbeidet med tekniske installasjoner på flyplassen. Under rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og inntil bygninger legges det flere kilometer med føringsveier for elektro og banelys, samt rør for overvannshåndtering.
Arbeidet krever høy presisjon – spesielt for banelysene, som må plasseres nøyaktig for å sikre god synlighet og trygg navigasjon for pilotene. I tillegg må overvannssystemet legges med korrekt fall og dybde for å sikre effektiv drenering.
– Det er 2,7 kilometer fra den ene enden av rullebanen til den andre. Overvannet skal ledes til et rensebasseng. Dimensjonen på overvannsrørene blir progressivt større jo nærmere bassenget man kommer, forklarer Osdal.
Banelysene skal monteres slik at de ligger helt jevnt med asfalten. Kabelføringen til banelysene legges i pukken under asfalten. Når asfalten er lagt, bores hull i banedekket for installering av lysene.
– Vi må vite nøyaktig hvor rørene ligger så vi treffer riktig når vi borer i asfalten. Det stiller store krav til oppmåling og dokumentasjon. Vi skal ikke ha en hullete rullebane, smiler Osdal.
Prosjektingeniør Sindre Osdal og sommerstudent June Scott kontrollerer at rør og føringsveier legges på riktig sted.Foto: Lars Barth-Heyerdahl
Sammen med sommerstudent June Scott (23) har han dobbeltsjekket at den fysiske plasseringen av flere hundre lyspunkter stemmer overens med beskrivelsen i 3D-modellen av anlegget. Modellen viser alle installasjoner over og under bakken.
– Det er veldig lærerikt å være her, sier Scott.
Hun er ferdig med andre året av sin bachelor ved NTNU, hvor hun studerer byggingeniør med studieretning veg, vann og anlegg. En av hennes oppgaver ved flyplassprosjektet er å gå over sjekklister over utført arbeid.
– Hver gang en arbeidsoppgave er utført, skal det dokumenteres i verktøyet Dalux. Jeg sjekker at all info er lagt inn. Hvis det for eksempel mangler et bilde, ringer jeg til den som har gjort jobben og ber om et bilde. Eller så stikker jeg ut og tar et selv, sier Scott.
Ole Einar Dalaker og Patrik Fritz sveiser kabelføring til banelys.
Mange typer arbeid
AF Gruppen skal levere en komplett flyplass med vei, infrastruktur, flytekniske installasjoner, terminalbygg og driftsbygg. I tillegg kommer prosjektering. Den gamle flyplassen i Mo i Rana har en kort rullebane, krevende innflyvningsforhold og mange overflyvninger. Den nye flyplassen vil kunne ta imot større fly og sørge for bedre regularitet.
En onsdag i midten av juni ble det jobbet med kvalitetssikring av overvannsrørene som er lagt i bakken. Rørene spyles, filmes og trykktestes.
På den midtre og vestlige delen av rullebanen pågikk asfaltering. Ved den østlige vendehammeren var et arbeidslag i ferd med å sveise kabelføringen til banelysene. Kabelen legges i et lag med pukk. Oppå pukken kommer et lag med sand, og oppå der igjen legges tre lag asfalt.
Dronebilde av flyplassen mai 2025. Foto: Hedda Hiller/Avinor
Bygging av rensebasseng ved vestre ende av rullebanen.
Patrik Fritz og Stig Dahle jobber med kabelføring til banelys.
Stig Dahle, Ole Einar Dalaker og Patrik Fritz.
Kabelføring i bakken dekkes til av masser.
Maskinfører Jo Marius Hagen.
Plassering av kabelrørene kontrolleres. Foto: Vebjørn Løvås
Mange typer arbeid utføres samtidig, både av AF Gruppens egne folk og av underentreprenører innen blant annet asfalt, elektro, bygg og vann og avløp. Kenneth Svendsen er AF Gruppens prosjektleder med ansvar for at alt blir levert til avtalt tid og pris.
– Vi har en svært hektisk sommer i 2025, og det jobbes alle steder både innenfor og utenfor selve flyplassen. Sommersesongen er svært viktig for den totale fremdriften, og det er mange aktiviteter som krever mer enn 5 grader. Vi kan eksempelvis ikke forvente å legge baneasfalt før 1. juni eller etter 1. oktober, forklarer Svendsen.
Han legger til at arbeidene går som planlagt.
– Vi er godt i gang med grunnarbeid og betongarbeid for bygningsmassen. I løpet av høsten vil terminal- og driftsbygget reise seg. En viktig milepæl for prosjektet er få tett bygg før den verste vinteren setter inn.