Hopp til hovedinnhold
Offshore

Presisjonsøvelse

I januar 2025 inngikk AF Offshore Decom kontrakt med Allseas om mottak, fjerning og gjenvinning av plattformoverbygget (topside) til Eider Alpha, med en vekt på 12 000 tonn. Strukturen ble løftet i ett løft av Allseas heavy-lift fartøy, Pioneering Spirit, som deretter frakten den til AF Miljøbase Vats. I helgen 18.-19. oktober ankom Pioneering Spirit Vatsfjorden og basen. Plattformdekket ble løftet over på Allseas lekter, Iron Lady, og derfra lastet inn på miljøbasen. Her vil den bli demontering og kildesortert med et mål om 97 prosent materialgjenvinning.  

-Prosjekter som fjerningen av TAQA UKs Eider Alpha-plattform fremhever styrken i vår teknologi for løfting i én operasjon, mens AFs ekspertise sikrer at toppdekket blir resirkulert på en trygg og ansvarlig måte. Dette gjenspeiler vårt felles engasjement for bærekraftig avvikling i Nordsjøen, sier Jeroen van der Sman, prosjektleder i Allseas.

– Dette er første gang vi utfører arbeid for Allseas, og vi har hatt et svært godt samarbeid med kunden gjennom hele prosessen, sier Sigrid Ramuz Bomann-Larsen, prosjektdirektør i AF Offshore Decom.

Load-in Eider

Spesialtilpasset løsning

Christer Korsvold, Project Portfolio Manager på AF Miljøbase Vats har sammen med et prosjektteam prosjektert og fabrikkert løsningen for kontrollert innlasting av plattformen på kaianlegget ved AF Miljøbase Vats. 

- Selv om miljøbasen har tatt imot større konstruksjoner som produksjonsskipet Curlew, er det første gang en plattformoverbygg av denne størrelsen skal lates inn i en operasjon, sier Sigrid Ramuz Bomann-Larsen.

Da prosjekteringen var klar, ble arrangementet fabrikkert og satt sammen til en komplett innlastningsløsning. Sammensetning av materialvalg for å sikre den beste lastspredningskombinasjonen ble nøye prosjektert.

– Utfordringen var at plattformen er konstruert for å stå helt rett og har betydelig vekt fordelt på relativt lite areal. Dersom innlastningsarrangementet hadde vært ujevnt, kunne plattformen gitt etter da den står på et helt statisk system. For å unngå dette måtte vi forholde oss til svært små marginer, sier Elias Lillebostad, Engineering manager i AF Offshore Decom.

 

Tidligere denne måneden ved AF Miljøbase Vats, losset vi trygt Eider Alpha-toppsiden på 12 000 tonn med millimeternøyaktig presisjon. Sammen med Allseas ble operasjonen sømløst gjennomført – fra deres heavy-lift fartøyet Pioneering Spirit til lekteren Iron Lady, og videre til AF Miljøbase Vats i én enkelt manøver.
Foto: AF Offshore Decom

Millimeterpresisjon

Innlastningsarrangementet besto av et 200 meter langt, spesialdesignet skinnespor – en såkalt skid track – som ble avrettet med millimeterpresisjon. Over et lengdespenn på ti meter kunne høydeforskjellen maksimalt være +5/-5 mm.

Operasjonen ble nøye planlagt med digitale modeller og egne innmålingskrav, etterfulgt av fysisk innmåling på stedet.

– Driftspersonellet ved AF Miljøbase Vats har verdifull kompetanse og erfaring fra tidligere prosjekter. Innspill om hva som fungerer og ikke fungerer var avgjørende, sier Elias Lillebostad, som sammen med Tommy Wang og Eivind Reppen har utarbeidet løsningen. Sammen med drift tok de flere runder ute på basen for å kontrollere hvordan operasjonen kunne foregå i praksis. Flere nyutdannede og nyansatte ingeniører har også deltatt for å lære.

Lastspredning og materialvalg

På grunn av plattformens høye vekt var det viktig å beregne lastspredningen ved innlasting. Norconsult ble konsultert for å verifisere beregningene og vurdere hvordan den tunge lasten ville påvirke anlegget.

Kaien på miljøbasen har peler som i seg selv er veldig sterke. Dette ønsket vi å utnytte. Ved å designe et spesialtilpasset lastfordelingssystem kunne vi bygge et arrangement som optimaliserte kraftfordelingen, sier Elias.

 

From offshore to AF Environmental Base Vats

Får nytt liv

TAQA UKs Eider Alpha-plattform var i produksjon fra 1988 til 2018 og fungerte nylig som en støtteplattform for TAQA UKs North Cormorant-plattform i den britiske sektoren av Nordsjøen. Etter fjerningen av Eiders toppdekk skal det nå demonteres på en trygg måte og sorteres for gjenbruk, resirkulering og avhending.

AF Offshore Decom sender metallet til materialgjenvinning hos en aktør som har 85 prosent mindre utslipp av CO2 enn ordinær malmbasert produksjon. Denne prosessen tilsvarer derfor en reduksjon i utslippene på 1,9 tonn. CO2 for hvert tonn metall som materialgjenvinnes til blant annet armeringsjern i nye bygg.